Sejm odrzucił poprawkę Senatu, która zakładała dopłaty do ogrzewania w wysokości 3 tys. zł dla każdego ogrzewającego się: olejem opałowym, pelletem, drewnem czy LPG. Posłowie przyjęli część poprawek, które były w większości kosmetyczne, ale pojawiły się też kluczowe zmiany.
Komu przysługuje dotacja?
Debatowana ustawa zakłada jednorazowy dodatek dla mających wymienione niżej źródła ogrzewania w Polsce. Jej celem jest wsparcie gospodarstw domowych w związku z sytuacją na rynku paliw – czyli dostępności węgla i jego wciąż rosnących cen. Dopłaty będą obowiązywały w przypadku ogrzewania: biomasą (pellet drzewny), drewno kawałkowe, brykiet drzewny, słomę, ziarna zbóż, skroplony gaz LPG (propan-butan) lub olej opałowy. Sejm odrzucił poprawkę Senatu, która dotyczyła kwot dofinansowania. Uchwalono przysługujące kwoty, gdy głównym źródłem ciepła jest kocioł:
- 3000 zł – na paliwo stałe zasilany pelletem drzewnym albo inny rodzajem biomasy,
- 1000 zł – na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia albo piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane drewnem kawałkowym
- 500 zł – gazowy zasilany skroplonym gazem LPG,
- 2000 zł – olejowy.
Ponadto Sejm odrzucił także poprawkę Senatu m.in. o zwolnieniu z podatku VAT na paliwa grzewcze od 31 października do 31 grudnia tego roku oraz usunięcia przepisu o odstąpieniu od norm jakościowych paliw na maksymalny okres 24 miesięcy. Odrzucenie poprawek było o tyle zaskakujące, że za poprawkami opowiedziało się 97% senatorów, czyli także tych z partii rządzącej. Na posiedzeniu jednogłośnie doprecyzowano przepis odnośnie dofinansowania, który zakończył proces wykorzystania dziury prawnej w ogłoszonej ustawie. Do niedawna można było zmienić deklaracje CEEB dopisując piec węglowy np. do pompy ciepła i tym sposobem również uzyskać dofinansowanie. Ci „bardziej sprytni” meldowali 4 rodziny pod jednym adresem, więc na każdą rodzinę przysługiwała dotacja. Oczywiście nie pochwalamy i nie zalecamy do nieuczciwych praktyk. Doprecyzowanie polega na tym, że wypłaty będą dokonywane na zgłoszone wnioski zgodne z Centralną Ewidencją Emisyjności Budynków na dzień 11 sierpnia 2022 r. Zmiany dokonywane w ewidencji po tym terminie nie będą brane pod uwagę, chyba że jest to deklaracja złożona po raz pierwszy. Ustawa wprowadza również rozwiązanie dotyczące mechanizmu ustalania cen ciepła przez przedsiębiorstwa energetyczne. Wprowadza taryfy z rekompensatą dla odbiorców na cele mieszkaniowe i użyteczności publicznej.
Źródło: PAP